FAQ rubberboten

Vragen en antwoorden over rubberboten

Het opbouwen van een rubberboot is door het opvolgen van onderstaande instructies vrij eenvoudig.

  • 1: ​Pak de rubberboot en onderdelen uit de doos.
  • 2: Pomp de rubberboot voor 20/30% op, op een enigszins vlakke ondergrond.
  • 3: Plaats de aluminium vloerdelen.
  • 4: U werkt van buiten naar binnen met de anti slip kant boven (eerste en laatste vloerplaat eerst).
  • 5: In het midden overlappen 2 aluminium platen.
  • 6: Til deze een beetje op en sluit ze in elkaar.
  • 7: Druk met enige druk de platen naar beneden tot een vlakke vloer.
  • 8: De vloer ligt nu strak.
  • 9: Monteer de slider (s) aan de kant waar u zit daarna de andere zijde.
        in de boot zitten en met de voeten het doek weg duwen kan ook.

 

graag invullen

 

 

 

Rubberboot vloer

  • 10: Plaats de zitbankjes
  • 11: Pomp de boot nu volledig op, de juiste druk is middels visuele controle.
  • 12: U moet de boot nog een beetje met de duim kunnen indrukken.
  • 13: Pomp de kiel daarna op terwijl de boot een klein beetje gelift wordt.
  • 14: Monteer de peddels.
  • 15: Gemiddelde opbouw tijd 30 tot 40 minuten.

 

opbouwen rubberboot 

Wat is de juiste druk voor een rubberboot is een veel voorkomende vraag.
De druk voor de tubes is 0.25 bar en voor de kiel 0.35 bar.
De bijgeleverde pomp is geschikt om de rubberboot op druk te brengen.

  • Compressoren, of andere zware pompen kunnen schade aan uw rubberboot of ventielen veroorzaken.

Maar hoe weet je nu of de rubberboot deze druk heeft bereikt. Wij adviseren bij alle BB-Line Heavy Duty en Sport rubberboten om de druk met de duim te controleren, visuele controle noemen wij dat.
Kunt u met de duim de tube een klein beetje indrukken dan heeft u de juiste druk voor de BB-Line Heavy Duty of Sport rubberboot. Om de kiel op te pompen is het beter om de rubberboot een beetje op te tillen tijden het pompen.
Ons advies is voor de BB-Line HD en Sport rubberboot dat deze hard opgepompt dient te worden.

  • In de praktijk zien wij vaak dat een rubberboot te zacht is opgepompt. Dit heeft een sterke negatieve invloed op de vaareigenschappen van de rubberboot. Denk daar bij aan het niet in plane komen of verminderde snelheid. 
  • In andere gevallen kan het voorkomen dat de vloerplaten breken, dit komt omdat de rubberboot een golfbeweging maakt waardoor er extra krachten komen op de vloerdelen zoals afgebeeld op de afbeelding. Foto boven op juiste druk rubberboot, daaronder een te lage druk.
  • Uw spiegel van de rubberboot zal tevens bij een te lage bedrijfdruk onnodig veel frixie gaat krijgen dat uitscheuren op termijn niet uit te sluiten is.


Juiste druk rubberboot

Alle BB-Line rubberboten zijn voorzien van een overdruk ventiel. Deze zorgt ervoor dat bij extreme overdruk lucht uit 1 kamer van de rubberboot/tube wordt gelaten. 

  • Pomp de rubberboot nooit op tot het overdruk ventiel gaat"afblazen"! U loopt hier het risico dat er onherstelbare schade onstaat in de membramen tussen de lucht kamers van de rubberboot.

Heeft u uw rubberboot enkele dagen in het water liggen dan zullen er al snel algen en aanslag gaan vestigen op uw rubberboot.
Om de levensduur van uw rubberboot te verlengen dient u dit te reinigen.
Wij raden dan ook af om rubberboten niet langer dan 4 weken achtereen in het water te laten om extreme aanslag of aantasting van uw rubberboot en of materialen te voorkomen. 

Gelukkig zijn er prima rubberboot onderhoudsproducten op de markt. Zoals van het Nederlands merk Sjippie tevens UV protect. We hebben het dan over de flacons Sjippie rubberboot reiniger en Sjippie rubberboot wax.
Deze producten tasten het pvc/hypalon van u boot niet aan maar beschermen en verzorgen juist. Fijne bijkomstigheid is dat de producten UV beschermend werken.
 

  • Dit product spuit u op het schoon te maken deel in en laat het even in werken. Met eventueel een zacht borsteltje boent u hardnekkig vuil los van uw rubberboot.
  • Goed naspoelen met water en u behandeld het volgende stuk.
  • Advies is dit niet in de zon te doen omdat het product eerder opdroogt. Het schoonmaak product voor uw rubberboot moet een beetje schuimen want dat werkt het best.
  • Nadat u de boot schoon heeft en goed met water heeft afgespoeld gaat u net als uw auto de rubberboot in de wax zetten de flacon rubberboot wax
  • U beneveld de delen van de rubberboot, ook de handvaten en overige plastic/rubber materialen en poets deze met een zacht microvezel doekje uit.
  • U zult zien dan de rubberboot op den duur lekker soepel blijft, aanslag laat zich makkelijker verwijderen en u verlengd de levensduur van uw rubberboot.​

 

Belangrijk om te weten:

  • Het schoonmaken van uw rubberboot mag uitsluitend met producten die alleen geschikt zijn voor rubberboten. Elk ander product zal  middels chemische reacties het PVC/Hypalon-SMC aantasten.
  • De weekmakers zullen uit het materiaal verdwijnen waardoor de rubberboot zal gaan “plakken” Dit proces is niet te stoppen. Naden kunnen microlekkages gaan geven en in het ergste geval zal de boot volledig uiteenvallen.
  • Rubberboten met dergelijke aanwijsbare defecten zullen door de fabrikant microscopisch worden onderzocht op chemicaliën. Op enige garantie zal dan geen aanspraak gemaakt kunnen worden.
  • Reparaties zoals plakkers zullen dan meestal geen succes zijn door de aantasting van het product.
  • UV straling is schadelijk bij langdurige blootstelling aan onze huid maar ook voor kunststoffen. Net als de huid dienen ook de kunststoffen bij langdurige blootstelling behandeld te worden met beschermings producten.
  • U bent dus gewaarschuwd, gebruik het juiste middel!

Hoe ga ik om met een rubberboot.

Een rubberboot is gemaakt van een flexibel kunstof en harde kunstoffen.
De meeste spiegels 98% (waar de motor op hangt) zijn gemaakt van multiplex.
Het overgrote deel is enkel afgewerkt met een verflaag, overige gelamineerd met pvc of polyester wat de duurzaamste spiegels zijn.

Ondanks de beschermende lagen dient u voorzichtig te zijn met scherpe voorwerpen.
Door de verschillende diktes van pvc kunnen rubberboten nog steeds lek raken bij scherpe voorwerpen.

De vloeren betaan uit een airdeck (luchtvloer)  houten vloerdelen of aluminium delen.
Buiten het onderhoud om dient u rekning te houden met houten vloerdelen.
Door langdurig water in uw rubberboot te laten staan zult u zien dan de houten delen zeer kwetsbaar zijn.
Leg uw dure voordeur met pantserverf maar 1 maand onder water en u zult zien dat deze zeer opgezwollen boven water zal komen.

Zoals u ziet bestaat een rubberboot uit verschillende soorten materialen.
U dient hier rekening mee te houden hoe u omgaat met een rubberboot.
Wij zien vaak dat een rubberboot langdurig aan zijn lot wordt overgelaten en jaren in het water ligt.
U zult zien dat de levensduur drastisch achteruit gaat en als eerste de houten delen in een boot.

  • Samenvattend:
  • Behandel uw rubberboot met zorg en u heeft er het langste plezier van.
  • Zorg dat uw rubberboot niet vol met water staat.
  • Kies bij aanschaf voor een Polyester spiegel of een PVC gelamineerde spiegel.
  • Dek uw rubberboot af met een rubberbootzeil
  • Pas op voor scherpe delen.

Het behandelen van het PVC staat beschreven in het onderwerp: Schoonmaken van een rubberboot

Het opslaan van uw rubberboot is geen hoge wiskunde maar verdient wel enige aandacht.
 

  • Droge en vorstvrije opslag zou natuurlijk fijn zijn. Als u uw rubbeboot schoon heeft gemaakt, met uiteraard geschikte rubberboot reiniger en wax, /rubberboot-accesoires/rubberboot-schoonmaakpakket-ma-fra zorg er dan voor dat de boot volledig droog weggelegd dient te worden om "weersvlekken/schimmel" te voorkomen. Ook gekleurd nylon touw kan vlekken op het doek van de rubberboot geven (wit doek)
  • Zorg dat het loosventiel ook droog is. Vorst kan het ventiel doen scheuren.
  • De rubberboot mag opgerold, middels de opvouw instructie, of opgeblazen worden opgeslagen.
  • Ga er niet op staan en probeer er niet het kleinste pakketje van te maken, sommige onderdelen zullen op spanning komen te staan.
  • Geen talk poeder in de luchtkamers! Talk poeder gaat klonteren als dit vochtig wordt door condens vorming. Klontjes kunnen in de afsluiting van het ventiel komen en zorgen voor lekkages van het ventiel.
  • Het opslaan van de airdeck (luchtvloer) dient in de lengte opgerold te worden zoas deze afgeleverd zijn. NIET vouwen.
  • Heeft u last van muizen of steenmarters wees u er dan van bewust dat deze dieren uw rubberboot heerlijk vinden en deze zich heerlijk laten smaken.
  • Gaat u een periode niet varen en uw rubberboot ligt niet in het water, dan raden wij u aan de druk met 30% te verminderen en de rubberboot volledig af te dekken met een afdekzeil voor een rubberboot. /rubberboot-accesoires/afdekzeil-rubberboot-4

Uiteraard moeten we de rubberboot en vloerdelen ook weer kunnen opbergen in de bijgeleverde opbergtassen. Een rubberboot ruimt u op na dat deze is schoongemaakt en volledig droog is. Voor het schoonmaken van uw rubberboot verwijzen wij u naar: "Schoonmaken rubberboot"
* Probeer er niet het kleinste pakketje van te maken. Door de verschillende materialen zal er teveel spanning op delen komen te staan waardoor deze kunnen losraken.

Volg onderstaande instructies.

1: Zet de ventielen open en laat de boot rustig leeglopen.
2: De handelingen gaan nu geheel in de andere volgorde dan "Opbouwen rubberboot"
3: Deflate de rubberboot niet met de pomp, hierdoor wordt de boot alleen maar stugger.
4: Ga niet op de tubes (drijvers) staan, u kan hiermee het binnenwerk breken van de ventielen.
5: Voor dat de tubes helemaal leeg zijn gelopen draait u de tubes naar binnen.
6: Rol beide tubes tegen elkaar aan zodat u geen "vloer" meer ziet.
7: Vouw de eindconen naar binnen.
8: Rol de rubberboot van de achterkant naar voren.
9: Plaats de rubberboot op het middenvak van de opbergtas.
10: Vouw de tas dicht en monteer de riempjes.

 

Opvouwen van een rubberboot 

Rubberboot tas

Het verschil in een SA of SD model rubberboot is het ontwerp/vorm van de boeg.

  • De letter S staat voor: serie.
  • De letter A staat voor spits/punt.
  • De letter D staat voor: stomp/rond.

De SD is dus een stompe uitvoering rubberboot, en SA rubberboot heeft een spitstere snellere boeg.
 

De voordelen van een SA model ten opzichte van een SD model is dat een spitse opstaande neus beter door het water snijdt.
Vooral bij motoren boven  de 6 pk zal dit prettiger varen.
Golven zullen makkelijker weglopen naar beide zijkanten van de boot.
Het nadeel is dat er iets minder ruimte is voor in de boeg t.o.v een SD model.

Het voordeel van het SD model rubberboot is dat er meer ruimte voor in de boeg is t.o.v. het SD model. Tevens heeft het SD model rubberboot een extra handvat voor op de boeg.

Het nadeel van de SD modellen hebben wij bij de BB-Line rubberboten geminimaliseerd door de maximale lengte te beperken t/m de rubberboten met een lengte van 3.20.
Langere uitvoering zijn minder gestroomlijnd waardoor de golfbeweging duidelijker voelbaar is in de rubberboot. Golven zullen meer tegen de boeg klapperen met een SD model.
 

Deel ons met de wereld